אור

אם אתם לא חדשים פה, אתם בטח יודעים כמה שאני אוהב אור. אור זה הדבר הכי חשוב שיש, שגורם לדברים להיראות טוב מאוד או גרוע ממש.
לפני כל דבר אחר שקשור ביצירת התמונה שלנו, אור הוא המלך.
הדרך הכי טובה לנתח את מצב האור הוא להשתמש בעיניים שלנו.
ככל שנשים יותר לב לאור וננתח אותו, אפילו סתם שאנחנו הולכים ברחוב, העין שלנו תיהיה יותר ויותר מנוסה בלזהות אור טוב או אור בעייתי.
הייתי ממליץ לכם מהיום להסתכל על אור בצורה יותר סקרנית וחקרנית, ולבחון איך הוא מתנהג, איך הוא מאיר אובייקטים, מה קורה לאור ישיר שחוזר ממראה, מה קורה לאור שעובר דרך חלון..
לפני שאנחנו מבחינים בין אור רך לאור קשה, חשוב שתבינו שכל מה שאנחנו רואים זה החזר אור - כל דבר פיסי סופג אור ומחזיר אור, הוא סופג את כל הצבעים ומחזיר את הצבע שאנחנו רואים.
זו נקודה שחשוב להבין כי היא מלמדת אותנו שבשביל לראות אובייקט בצבעים האמיתיים שלו, הוא צריך לקבל אור לבן. כשמאירים למשל עם תאורה צהובה חמה כמו שיש לחלקינו בחדרים, האובייקט גם מקבל גוון חם יותר בהתאם לגוון התאורה, לכן, אם אנחנו רוצים למשל להבליט את הצבעים של האובייקט שלנו, באוכל לדוגמא, על אף שאור טבעי יכול להיות מצויין לא פחות - עם פלאשים ותאורה מלאכותית יש לנו יותר שליטה והבטחה שהאוכל יקבל את האור שהוא צריך כדי לזהור
באופן כללי אפשר לחלק את האור שלנו לשתי קבוצות מרכזיות: אור רך ואור קשה.



אור קשה הוא אור שמאופיין בצלליות ברורות וחזקות.
האור יהיה קשה יותר ככל שמקור האור שלנו קטן יותר. השמש למשל - כולנו יודעים שהיא סופר דופר מגה ענקית, אבל בגלל שאנחנו רואים אותה ממרחק והיא נראית כמו נקודה קטנה בשמיים, היא מתנהגת כמקור אור קשה, והצל שהיא יוצרת מאובייקטים הוא קשה וברור - יש קו אחיד בין הצל לאור. מנגד, נורת פלורסנט ארוכה לדוגמה שיש בחדרים של הרבה מאיתנו היא מקור אור גדול יותר. הדבר מתבטא בכך שהמעבר בין הצל לאור יותר מדורג, אין קו ברור בין צל לאור. דוגמה נוספת לאור רך הוא חלון. כשאין שמש ישירה דרך החלון, החלון מתפקד כמקור אור גדול.
כל האור שמגיע מבחוץ אינו אור ישיר של השמש ולכן לא יוצר צלליות קשות. דרך הבנה נוספת של העניין הוא המטריות הגדולות שצלמים משתמשים בהם - הם יורים פלאש - מקור אור קטן - דרך מטרייה גדולה שמרככת את האור - ואז המקור אור שלהם ניהיה גדול יותר, המעבר בין צל לאור ניהיה רך יותר וזה מה שנקרא אור רך. קבלו איזה המחשה הכנתי לכם

ההבדל חשוב להבנה כדי לדעת מה יכול להועיל לכם יותר. בפורטרטים קל לראות את החשיבות של מקור האור - כשמצלמים עם אור קשה הרבה פעמים נוצרות צלליות קשות מהאף, ומעיניים ובצוואר.
הרבה פעמים משתמשים בתאורה שמגיעה מהחלון כי האור רך והצלליות פחות חדות וברורות.
יש הרבה שיטות תאורה שמשלבות בין צל ואור אבל


שיטת תאורה מעניינת היא תאורה אחורית - back light. בתאורה זו, אנחנו ממקמים את מקור האור שלנו מאחורי האובייקט, ומכוונים אותו לכיוון האובייקט,
אנחנו מצלמים מהצד השני ומה שקיבלנו היא תאורה שעוטפת את האובייקט שלנו, ומבדילה אותו מהרקע.
אני ממליץ לכם להתנסות קצת עם השיטה הזו כי היא יחסית קלה לביצוע ותפתח לכם את הצ׳אקרה להתחיל לשחק עם אור.

התאורה שאני משתמש בה עכשיו לדוגמא היא תאורה רציפה שבראשה יש נורה אחת חזקה, והיא נמצאת בתוך סופטבוקס, שההיא סוג של מטרייה שכולנו בפנים מרופדת במשטח כסוף מחזיר אור, והיא עוברת שתי מסכי ריכוך על מנת לקבל לרכך את האור על ידי הגדלה של
מקור האור.

אנחנו עוסקים כאן בבסיס. המטרה שלי היא שתבינו כמה חשוב האור בתמונות שלנו ושתשימו לב להבדל בשימושים בין אור רך לאור קשה.
מה שהכי חשוב לי שתקחו מהסרטון הזה, זו הגישה להתחיל לשחק עם אור, בסופו של דבר כולנו משחקים עם אור, אבל כשאנחנו באים בגישה כזו אנחנו יותר פתוחים לניצול טוב יותר של האור.
בשבילי, תאורה מצוינת, וקומפוזיציה מעולה, הם שניים מהיסודות הכי חזקים שתמצאו בכל התמונות הטובות ביותר.

Yuval Elias

My name is Yuval Elias and I am a happy guy who is deeply in love with light, and life.
Based in Ashdod, Israel.

eliashots.com
Previous
Previous

קומפוזיציה א’

Next
Next

עומק שדה