איך לערוך בלייטרום - מדריך בסיסי

אהלן חברים!! איזה כיף שאתם פה שוב ומחייכים לקראת עוד מידע שיעזור לכם להשתפר בתור צלמים.
היום אעזור לכם להבין איך עובדת תוכנת הלייטרום כדי שתוכלו לערוך את התמונות שלכם טוב יותר. נעבור על למה בכלל אנחנו צריכים לערוך את התמונות שלנו, איך בנויה תוכנת הלייטרום ואיך עובדים עם הכלים הבסיסיים שבתוכנה. זהו פוסט מספר 1 מתוך 5 בסדרת הפוסטים שלי על תוכנת הלייטרום, שבסופה אתם תדעו איך לעבד תמונה מקובץ RAW עד לתמונה סופית:

לפני

לפני

אחרי

אחרי

למה לערוך?

לפני שנתחיל, חשוב לי שנסכים כולנו שעריכה היא חלק בלתי נפרד מתהליך היצירה שלנו. במקרה ואתם חדשים פה אני רוצה לחזור שוב על התהליך שבו אור הופך לתמונה סופית:
אור נכנס לעדשה, עובר את הצמצם שבדר”כ ממוקם בתחתית העדשה, ומגיע לתריס. התריס עולה למעלה כשאנחנו מצלמים תמונה והחיישן שמאחוריו נחשף לאור למשך הזמן שהגדרנו שבו התריס יהיה פתוח. כל המידע שמגיע לחיישן נרשם בקובץ גולמי שנקרא גם קובץ RAW. הקובץ הזה מגיע למעבד התמונה שבמצלמה או בפלאפון שלנו, ולפי הגדרות יצרן או פרופילי צבע שאנחנו בוחרים, מעבד התמונה .עושה את הפעולה שעל שמה קוראים לו מעבד, ומוציא בסוף תמונה שערוכה לפי ההגדרות שציינו, וקטנה כפי 5 מהקובץ הגולמי כמעט תמיד התמונה הזו תיהיה קובץ בפורמט JPEG.
המטרה שלנו היא לעבד את התמונה איך שאנחנו בוחרים. לשם המטרה הזו אנחנו רוצים להשתמש בקובץ שמכיל כמה שיותר מידע, ככה שהוא יותר גמיש עבורנו ונוכל להוציא ממנו יותר. לכן, אם יש לנו אפשרות - אנחנו תמיד נבחר לצלם בקובץ RAW, ולא קובץ JPEG. כמעט בכל המצלמות ניתנת לנו האופציה הזאת, אך לא בכל הפלאפונים.
אחרי שהבנו שכל התמונות שקיימות בעולם הן מעובדות - או לפי הגדרות היצרן ופרופילי הצבעים, או לפי בחירתו האישית של היוצר, אני חושב שברור לנו למה עריכה היא חלק בלתי נפרד מתהליך יצירת התמונה שלנו. לייטרום היא תוכנת המחשב הנפוצה ביותר לעריכת תמונות במחשב ואני ממליץ עליה בחום. בפוסט הקודם הכרנו את אפליקציית Snapseed שהיא באמת אפליקציית עריכת תמונות מעולות, אבל לייטרום היא ללא ספק המדרגה הבאה למי שרוצה לקחת את התמונות שלו לשלב הבא. היא מיועדת גם לעבודה על תמונות ספציפיות וגם לעבודה על מסת תמונות גדולה.


אז בואו נפתח ביחד את תוכנת הלייטרום ונבין איך אנחנו עובדים איתה.
בלייטרום ישנם שתי סביבות עבודה עיקריות - Library ו-Develop
Develop היא סביבת עבודה שמאפשרת לנו עבודה לעומק על תמונה. כל הכלים שקיימים לעיבוד תמונה בתוכנת לייטרום נמצאים כאן.
Library היא סביבת עבודה שנטענת מהר יותר וכדאי לעבוד איתה כשאנחנו עובדים עם מספר תמונות גדול ואנחנו רוצים לעבור בין התמונות ולבצע שינויים קטנים בניהן. הסביבה הזו מציע כמה כלים לשינויים, מתוך כל הכלים שקיימים בDevelop והכלים האלו עובדים בקליקים.
כדי לייבא תמונות לתוכנה עלינו להיות בתוך הLibrary וללחוץ על המקש Import שממוקם בצד שמאל למטה של המסך.

כלי העבודה

TONEMANUE.jpg

את השינויים בכלים מבצעים על ידי הזזת הסליידרים מימין לשמאל. בפוסט הזה אנחנו נעבור על תפריט הכלים הראשון שנקרא Basic.

הכלי הראשון שאני אוהב להשתמש בו הוא white balance. בעברית זה נקרא איזון לבן והמטרה של הכלי הזה היא לעזור למצלמה לאזן את הצבעים ככה שאובייקטים שלבנים במציאות יהיו לבנים גם בתמונה. שינויים באפליקציה מתבצעים על ידי החלקה ימינה או שמאלה האיזון הזה מתבצע על ידי איזון בין שני דברים: טמפרטורה וטינט. טמפרטורה היא איזון בין חום התמונה לקור התמונה: בין צהוב לכחול. טינט הוא איזון בין המג׳נטה - סוג של וורוד, לבין הירוק. שני הדברים האלו בדר״כ הולכים ביחד - בדרך כלל אם נחמם את התמונה אנחנו נצטרך להוסיף גם מג׳נטה. אם נקרר את התמונה, בדר״כ נצטרך להוסיף גם ירוק.

החלק הבא שבתפריט הכלים שולט על האור שבתמונה (Tone)

TONEMANUE.jpg

האור שבתמונה מיוצג על ידי ההיסטורגמה. בתפריט זה ישנם חמישה סליידרים שזהים לחמשת חלקי ההיסטוגרמה. הגרף האפור שבתוך מייצג את כמות המידע שבתמונה לפי כמות האור - מימין לשמאל. אם תשימו את העכבר שלכם בתוכנה על ההיסטוגרמה יהיה רשום שם החלק שעליו אתם מצביעים.


1. (בגלל שיש עליהם יותר מידי אור)צד הכי ימני מיוצגים הפיקסלים הלבנים (Whites) שבתמונה. אלו החלקים הבהירים ביותר, שבהם יש הכי הרבה אור. החלק הבא בהיסטוגרמה נקרא היילייטס. היילייטס מתייחסים לכל האזורים הבהירים בתמונה אבל שהם לא לבנים. ההבדל בניהם יכול להיות מבלבל אז שימו לב: ההבדל המרכזי בין השניים הוא הטווח של הגוונים שעליו הוא שולט - במילים פשוטות יותר, הסליידר של הWhites עוזר לנו להגדיר את החוזק של הלבן שבתמונות שלנו, והסליידר של הHighlights עוזר לנו להחזיר פרטים שאיבדנו באזורים הבהירים ביותר שבתמונה שלנו (בגלל שיש עליהם יותר מידי אור).

2. החלק הבא בהיסטוגרמה, וזה שהוא החלק הגדול ביותר בהיסטוגרמה, הואExposure. סליידר זה שולט על החשיפה שבתמונה שלנו - כל טווח הפיקסלים שבאמצע - בין האזורים המוארים ביותר לאזורים החשוכים ביותר. שינויים בחשיפה עוזרים לנו להבהיר את כל התמונה או להחשיך את כל התמונה, מבלי לפגוע יותר מידי באזורים הבהירים ביותר או באזורים הכהים ביותר. אם אתם רוצים להבהיר את התמונה שלכם, זה בדרך כלל הכלי הראשון שתיגשו אליו.

3. החלק הבא בהיסטוגרמה הוא הShadows. אלו הם הצללים שבתמונה - האזורים החשוכים. כמו הHighlightes חלק זה עוזר לנו להחזיר פרטים שנאבדו לנו באזורים החשוכים שבתמונה - בצללים.

4. החלק הבא, שאולי כבר ניחשתם, הוא הBlacks. אלו הם החלקים הכהים ביותר בתמונה, והסליידר הזה עוזר לנו להגדיר את החוזק של השחור בתמונות שלנו - כמה שחור הוא יהיה.

5. הסליידר שנשאר לנו ושהוא לא מיוצג באופן חד משמעתי בהיסטוגרמה הוא הContrast. כלי זה עוזר לנו לשלוט על הניגודיות בתמונה - חיזוק הניגודיות יגרום לכל החלקים הבהירים שבתמונה להיות בהירים יותר, ולחלקים הכהים להיות כהים יותר. אם אתם מצלמים בRAW, אז אתם יכולים לראות בבירור שאחד המאפיינים של הקבצים האלו, הוא שהם יותר שטוחים וחסרי קונטרסט, זאת בשביל לגרום לכמה שפחות איבוד מידע באזורים הבהירים והכהים שבתמונה שלנו. כיוון שכל הכלים שציינתי לפני הקונטרסט שולטים כל אחד בחלקים שונים מבחינת כמות האור שבהם, הם ישנו את הקונטרסט שבתמונה ולכן אני אגע בכלי של הקונטרסט בסוף העבודה עם התפריט הזה.

באופן כללי כשמדברים על תמונות נהוג לחלק את כל הפיקסלים שבתמונה לשלושה חלקים: הבהירים (Highlights), הכהים (Shadows), והאמצע (Midtones). מעכשיו נשתמש במושגים האלו כדי שיהיה לנו יותר קל להבין אחד את השני.


חמשת הכלים הבאים מיוצגים בתפריט שנקרא Presence. בעברית תפריט זה נקרא “נוכחות”. בתפריט זה אנחנו שולטים על הפרטים שבתמונה שלנו ועל רווית הצבעים - חוזק הצבעים. שם התפריט נשמע הגיוני עכשיו?

Texture - אחראי על הטקסטורות שבתמונה. משתמש באלגוריתם חכם שיעזרו לכם להביט טקסטורות ומרקמים.
Clarity - אחראי על חיזוק או החלשה של הMidtones שבתמונה. בניגוד לקונטרסט, שמחזק או מחליש את כל תמונה, כלי זה מוסיף ניגודיות לחלקים שבאמצע ועל ידי כך הוא מוסיף חדות לתמונה ומחזק את הטקסטורה שמצויה באזורים שבאמצע. זהו כלי חזק ואני ממליץ לעבוד איתו בעדינות.
Dehaze - כלי זה משתמש באלגוריתם חכם שהגיע בשנים האחרונות ללייטרום, והוא בא לעזור לנו להחזיר אזורים בתמונה שנאבדו בהם פרטים בגלל עשן או ערפל, או ליצור ערפל ועשן בתמונות שלנו. גם בכלי זה מומלץ להשתמש בעדינות.

Saturation - אחראי על רווית הצבעים - מחזק או מחליש את כל הצבעים שבתמונה.
Vibrance - אחראי גם הוא על רווית הצבעים אך הוא משתמש באלגוריתם חכם שעוזר לו להבין אילו אזורים צריך להבליט יותר ואילו פחות - במילים פשוטות הוא עושה עבודה חכמה יותר של חיזוק הצבעים ביותר עדינות ועם שמירה על האזורים שכבר רווים בהרבה צבע.
טיפ-טוב: לפעמים כשאנחנו מסיימים לערוך תמונה, נראה לפעמים שטיפ טיפה הגזמנו עם הצבעים. אני אוהב בסוף העבודה לגשת לכלי Saturation ולהגדיר אותו על מינוס 5 עד מינוס 15 בערך כדי לתת תחושה טיפה יותר אמיתית ולעדן את החלקים הקיצוניים שבתמונה. מומלץ בחום.



Yuval Elias

My name is Yuval Elias and I am a happy guy who is deeply in love with light, and life.
Based in Ashdod, Israel.

eliashots.com
Previous
Previous

עומק שדה

Next
Next

מתחילים ללמוד צילום - משולש החשיפה - בסיס לצילום #1