קומפוזיציה ג’
היום אנחנו ממשיכים לדבר על קומפוזיציה.
כמו שאמרנו בסרטון הקודם, הנושא הבא שלנו מסכם את כל מה שדיברנו עליו עד עכשיו.
אז רגע לפני שנתחיל לדבר על הולכת עין - פתיח!
הולכת עין.
•הולכת עין היא הדרך של יוצר התמונה להכתיב להיכן תנוע העין כשהיא מסתכלת על התמונה, וכיבכול להחליט בשבילה מה היא תראה קודם, לאן היא תמשיך משם והיכן היא תיעצר.
זאת ממש תורה שלמה בפני עצמה, שמבוססת ברובה על עקרונות המשיכה הטבעית של העין.
•כדי להבין את הכוח של הולכת עין, כשאתם מסתכלים על תמונות, נסו לבחון את הדרך שהעין שלכם עושה בתמונה, על מה היא מסתכלת, מה גורם לה ומה גורם לה לרקוד כמו נפש חופשיה ומאושרת בחוף קובאני?
•איך אפשר לעשות זאת? באמצעות אלכסונים, קווים, תנועות ידיים של אנשים ואלמנטים נוספים שניתן לשלב בתמונה.
וביחד עם ידע של מה מושך את העין שלנו - אנחנו יוצרים מפת דרך בתמונה עבוא העין שלנו.
•המקום בו העין תתיישב בסופו של דבר נקרא "עוגן".
כל תמונה טובה חייבת עוגן, אחרת העין תסתובב בלי סוף ובלי מקום לשבת.
•השאיפה שלנו היא שהעוגן יהיה נושא התמונה שלנו.
• הדרך הנפוצה ביותר להולכת עין היא שימוש בקווים מוליכים.
• קו מוליך הוא כל קו שנמצא בפריים שלנו ומוליך את העין של הצופה אל או מהאובייקט שלנו.
• כמו שהזכרנו בסרטון הקודם, העין שלנו מאוד אוהבות צורות, אבל עלינו להבין שברמת העיקרון, כל צורה מורכבת מקוים, ולכל קו כזה יש כיוון. למשל המצלמות שמטושטשות ברקע שלי, פונות לכיוון מרכז הפריים, ולכן הן יוצרות קווים שהתנועתיות שלהם הן כלפי מרכז הפריים.
ההבנה של הקווים והכיוונים שלהם תעזור לנו להבין איך אנחנו צריכים לקפמז את האובייקטים בפריים שלנו. אנחנו ננסה לגרום לכך שהקווים יהיו בתנועה לכיוון שאנחנו רוצים שהעין תלך אליו. זה קצת מסובך להבנה אז תעקבו איתי בכמה דוגמאות הבאות:
• •כיווני מבט - דוגמא מעולה לתנועתיות היא כיוון המבט של בן אדם או חיה. בדרך כלל אנחנו ננסה שהמבט שלו יהיה לכיוון פנים של הפריים.
מאחר שהעין שלנו מאוד נמשכת לעיניים אחרות, כיוון המבט בעצמו גורם להולכת עין לאותו הכיוון.
• אחד המראות הכי יפים בהקשר של צורות, הוא סימטריה.
סימטריה היא סוג של חגיגת צורות, וכמו שאנחנו יודעים כבר, העין שלנו מאוד אוהבת צורות.
דרך מעניינת נוספת לקפמז היא לשבור את הסימטריה, או לשבור מבנה של צורות עם צורה יוצאת דופן.
הצורה יוצאת הדופן תמשוך תשומת לב ולרוב היא תיהיה העוגן של התמונה שלנו.
העין שלנו מאוד אוהבת אלמנטים אנושיים, ובדר"כ כאשר נשתמש באלמנטים כאלו העין שלנו תתמקד בהם קודם, וגם הם יהפכו לעוגן של התמונות שלנו.
אז מומלץ לנסות להוסיף אלמנטים אנושיים כדי להוסיף עניין לתמונות שלנו.
•חיתוכים ומרווח ראש -
לאורך כל הדרך דיברנו הרבה מאוד על מה שהעין שלנו אוהבת.
חשוב להבין גם מה העין שלנו פחות אוהבת.
חיתוכים יכולים להיות לא נעימים לעין, ובדר"כ כדאי לשמור על הצורה השלמה בתוך הפריים.
הדבר נכון לאצבעות של אנשים, לידיים, רגליים, חיתוכים של צורה, צלחת שיוצאת מהפריים,
כדאי לנו לסרוק את הפריים שלנו ולשים לב במיוחד לקצוות שלו, ולראות אם אנחנו חותכים אלמנטים כלשהם, אם כן, עלינו לוודא שהחיתוך נראה לנו הגיוני ומרגיש לנו טוב.
•עומק -
עומק הוא דבר שחשוב לנו מאוד להבין. בכל תמונה יש לנו רקע קדמי, נושא ורקע אחורי. כדי ליצור עומק בתמונות שלנו, בעזרת שימוש ברקע קדמי, הרבה פעמים נוכל להוסיף עומק לתמונות שלנו.
עומק נוצר גם בעזרת עומק שדה, וגם בעזרת הפרש תאורות בין הנושא שלנו לרקעים.
ממליץ מאוד לנסות לשחק עם אלמנטים ולקרב אותם למצלמה, לנסות לצלם דרך דברים, ולהשתמש ביכולות ובתכונות של עומק השדה כדי ליצור עומק בתמונות שלנו.
•גודל = כוח
ככל שאלמנט מסויים יהיה גדול יותר בתמונות שלנו, ככה הנוכחות שלו תיהיה משמעותית יותר והצופה יקבל הרגשה שהדבר חשוב יותר, ככל שיהיה גדול יותר בפריים.
דבר אחרון שחשוב להדגיש שוב, היא שאל תעשו שום דבר מהדברים האלו, שלמדנו פה עד עכשיו בכל שלושת הסרטונים האלה, בעיניים עצומות.
אנחנו צריכים לפתח את המחשבה שלנו ואת ההרגשה שלנו לגבי איך שדברים נראים בפריים, וככה באמת נוכל לקמפז טוב יותר, בכל סיטואציה.
לכן מה שאני ממליץ לכם וגם לי, הוא להיות אקטיביים בתהליך היצירה ולהפעיל מחשבה בזמן שאנחנו מצלמים, ולנסות להרגיש את הפריים.
תודה רבה שצפיתם בעוד סרטון שנוצר באהבה.
בסרטון הבא אנחנו נסכם את כל מושגי הבסיס ונחתום את סדרת הסרטונים הזו של בסיס לצילום.
תרגישו חופשי לשאול שאלות בתגובות מאוד מאוד יעזור לי לענות לכם ושעוד אנשים יראו, וגם אשמח לשמוע אם יש דברים שחסרים לכם, דברים שלא הבנתם, ובאופן כללי נקודות לשיפור.
אני רוצה לשתף את הידע הזה בצורה הכי טובה שאני יכול, והעזרה שלכם היא חלק בלתי נפרד מכך.
אוהב מאוד, ולהתראות בסרטון הבא.