לייטרום - שינויים מקומיים

בלייטרום מתחבאים להם 3 כלים שהם הכלים הכי מטורפים שקיימים בכל התוכנה הזאת!

השינויים המקומיים מאפשרים לנו טיפול מדוייק יותר בכל תמונה, ליצור ולהדגיש עומק, להדגיש או לטשטש פרטים, ולשלוט על תשומת הלב שפרטים שונים מקבלים.

ניתן ליצור בעזרתם כמה אפקטים מעניינים שאני בטוח שראיתם אצל הצלמים המטורפים שאתם עוקבים אחריהם ואולי אפילו אף פעם לא שמתם לב אליהם.

אז לשינויים מקומיים קיימים שלושה כלים בלייטרום: Graduated Filter, Radial Filter וAdjustment Brush.

אנחנו נעבור היום על הRADIAL והGRADUATED כי הם לדעתי שימושיים יותר וטיפה פחות קשים לעיכול והבנה.

שלושת הכלים האלו מאפשרים לנו לעשות בחירות שונות, כאשר בחירה היא בעצם האזור שבו הכלי משפיע.

ניתן ליצור אין סוף בחירות, לעבור בין הבחירות השונות,אפשר למחוק בחירות, ואפשר אפילו לעצב את הבחירות עצמן בעזרת מברשות שקיימות בכל אחד מהכלים, ובעזרת כלים שמעצבים את הבחירות באופן אוטומטי.

מתחת לתמונה תוכלו לראוות בבר הכלים הזה אופציה Show selected mask overlay - אם אתם לא רואים את הבר הזה תוכלו ללחוץ על T במקלדת או דרך View- Show Toolbar. האופציה הזאת תצבע באדום את הבחירה שלנו כדי לראות איפה היא משפיעה ואיפה לא.

שלושת הכלים האלו מבצעים שינויים בעזרת אותו התפריט, וההבדל בין הכלים הוא אופן הביצוע של השינויים. כדי להבין את זה לעומק, וכדי שנראה שימושים שונים לכל אחד מהכלים, בואו נתחיל עם הכלי הראשון.

כלי ראשון - Gratuaded Filter

הכלי הזה מבצע שינויים בעזרת תבנית של קווים ישרים, שמאפשרים בעצם שינויויים שמיטשטשים בצורה הדרגתית. הכוונה היא שהכלי בנוי ככה שההדרגתיות גורמת לשינויים להשתלב בצורה טבעית יותר בתמונה, וזה קורה באופן הבא:

מה שלפני הקו הראשון - שם השינויים פועלים ב100%

בין הקו הראשון לשני (באמצע) עוצמת השינויים קטנה מהדרגה קלה מ100% לכ50% בקו השני (האמצעי).

בין הקו השני לשלישי עוצמת השינויים קטנה בהדרגה עד ל0% בקו האחרון, ומאחריו השינויים לא משפיעים בכלל.

באמצע הפילטר תוכלו לראות את הנקודה האפורה שחורה. זה בעצם ה"ידית" של הפילטר. ככה אנחנו בוחרים בין פילטרים שונים וככה גם אנחנו מזיזים את הפילטר עצמו.

כדי לשלוט על ההדרגתיות של הפילטר אנחנו נשחק עם הקווים עצמם. כי להזיז את המיקום של כל הפילטר אנחנו נשתמש בידית.

השימושים הנפוצים ביותר לGRADUATED פילטר הם בעיקר עבודה עם אזורים שכוללים קווי אופק, ויצירת עומק בתמונות שלנו.

למשל בתמונות שיש לנו קו אופק ושמיים, כמעט תמיד יהיו לנו הפרשי אור בין השמיים לבין הקרקע. בעזרת הכלי הזה נוכל לבחור לעשות שינויים מסוימים על אחד מהאזורים מבלי לפגוע בשני.

אנחנו יכולים גם לחזק את הפרטים בשמיים, גם להוריד טיפה מהחשיפה שלהם ולחזק את הצבעים שבהם. ככה אנחנו יכולים לעשות את זה על השמיים בלבד, או רק על הקרקע בנפרד.

בנוסף הכלי הזה עוזר לנו להשפיע על המשיכה הטבעית של העין. כפי שלמדנו בסרטונים הקודמים, העין שלנו נמשכית לאזורים הכי בהירים, הכי חדים, ושהכי בולטים בצבעיהם.

אם כך, נוכל להשתמש בפילטר הזה כדי להחשיך את האזורים התחתונים של התמונה שלנו וכך לגרום לעין להימשך יותר פנימה על התמונה, בצורה דומה לזו שהVINGETTE עושה, רק שלנו יש יותר שליטה על איזה אזור בפריים זה יקרה ואיך.

בנוסף במידת הצורך אפשר לטשטש טיפה את הפרטים שם וגם זה יעזור למשיכת העין.

בנוסף אנחנו יכולים ליצור עומק בתמונות שלנו בעזרת תוספת של אור מהכיוון הכללי שממנו מגיע האור, והחשכה בצד הנגדי שם אמור להיות גם מבחינה אינטואטיבית פחות אור.

שיטה מעניינת נוספת היא חיזוק חום וקור. בדר"כ כמו שבצד אחד יש יותר אור, בדר"כ גם בצד אחד שממנו מגיע האור, התאורה שם חמה יותר. לכן נוכל ליצור גם את האפקט הזה בעצמנו.

כלי שני - Radial Filter

הכלי הזה עובד עם אותו התפריט, ומאפשר לנו לבצע שינויים מקומיים בצורות של עיגולים ואפליסות שונות.

ההוא עוזר לנו לבחור את העיגול שרק בתוכו יפעלו השינויים, או להפך - עיגול שרק מחוצה לו יפעלו השינויים, ורק בפנים לא יפעלו. כדי להחליף בין שני המצבים האלו נלחץ על INVERT.

בדר"כ אני אישית משתמש בכלי הזה כאשר השינויים פועלים בתוך העיגול, אך אני ממליץ לכם להכיר את שתי הדרכים.

ההדרגתיות של הכלי מהאזור שבו השינויים פועלים החוצה נשלטת ע"י הסליידר למטה שנקרא FETHER. הוא בעצם שולט על חוזק ההדרגתיות בין האזור שבו השינויים פועלים לאזור שבו הם לא.

השימושים האהובים עלי בכלי הזה הם:

- חיזוק השמש בהדרגתיות - ע"י תוספת של צהוב ומגנטה בWB וגם אור אנחנו יכולים להוסיף גוון כתמתם חם.

- משיכת תשומת לב לפרטים ע״י תוספת של אור וחידוד.

- יצירת עומק ע״י תוספת והחסרת אור.

את כל הבחירות אפשר לעצב בעזרת לחיצה על תפריט הBRUSH.

ניתן להרחיב את המסכה או להחסיר ממנה ולהקטין את האזור שבו שינויים יופעלו.

FLOW וOPACITY שולטים על איך המברשת תעבוד. ממש בקצרה - הם מדמים פעולת מברשת ועט - FLOW מגדיר "כמה חזק" אתם לוחצים על המברשת שלכם, ומאפשר בדומה לעיפרון לחזק את הבחירה כאשר עוברים עליה שוב.

OPACITY הוא בעצם כמו שכבה שמאופיינת בעוצמה שלה ובכל פעם שאנחנו לוחצים את העכבר אנחנו יוצרים שכבה אחרת בעוצמה שהגדרנו.

ההמלצה שלי היא לשחק רק עם הFLOW. להשאיר את הOPACITY על 100 ולצבוע לאט.

זו דרך שימושית להחליש אזור שבו השינויים משפיעים מאוד, או להוסיף עוד אזורים חדשים ולשחק עם ההדרגתיות והדרך שבה השינויים שלנו משתלבים בתמונות.

ועכשיו חברים אתם מכירים את כל הכלים היחסית בסיסיים בלייטרום שיעזרו לכם באמת לקחת את התמונות שלכם כמה וכמה רמות קדימה!! לפני שאנחנו עורכים יחד תמונה אחת עם כל מה שלמדנו, חשוב לציין שלא עברנו על כל הכלים אלא רק על אלו שאני בטוח שיעזרו לכם להבין טוב יותר עריכה ויעזרו לכם באמת לערוך את התמונות שלנו.

בנוסף לכל מה שעברנו יש עוד כמה כלים חשובים שעליהם נרחיב בהמשך, כמו הTone Curve, הTRANSFORM ולשונית הDETAIL, הCOLOR GRADING והAdjustment Brush. לטעמי אלו כלים יותר מסובכים להבנה ולשליטה ולכן הם שמורים לרמה הבאה.. או לקורס שלי...

מקווה שנהניתם ואם כן ממש אשמח שתלחצו על הלייק - זה אשכרה משנה ומשפיע.

תודה רבה שצפיתם בעוד סרטון שנוצר באהבה!!

נתראה בסרטון הבא.

Yuval Elias

My name is Yuval Elias and I am a happy guy who is deeply in love with light, and life.
Based in Ashdod, Israel.

eliashots.com
Previous
Previous

10 טיפים וטריקים בלייטרום

Next
Next

לייטרום - עיבוד צבע