Tone Curve נעים להכיר!

יכול להיות שאתם כמוני והחלטתם שאתם משאירים את המתמטיקה בבית ספר ופשוט כל פעם שראיתם את הטון קרב הזה - הגרף הזה, פשוט דילגתם עליו והמשכתם הלאה.

בסרטון של היום אנחנו הולכים להבין ביחד את הטון קארב ולהבין איך משתמשים באחד הכלים הכי חזקים בלייטרום אחת ולתמיד.

בואו נתחיל קודם בלהבין איך עובד הTone Curve.

אני אשתמש במושגים של הBLACKS, SHADOWS, MIDTONES, HIGHLIGHTS ו-WHITES כי מבחינתי אם אתם בודקים על הTone Curve אתם כבר מכירים את התפריט הבסיסי וטיפה את ההיסטוגרמה.

בעיקרון, הTone Curve זה כלי שעוזר לנו להבהיר או להחשיך כל אזור בתמונה שלנו - בין אם זה הBLACKS, הSHADOWS, הMIDTONES, הHIGHLIGHTS, או הWHITES.
אז אנחנו יכולים בעצם לעשות שינויים לכל התמונה ככלל - הRGB, או לכל אחד מהערוצים - אדום ירוק וכחול.
עכשיו למה דווקא שלושת הצבעים האלו ומה זה אומר RGB?
בשביל להבין את זה, עלינו להסתכל על צבעי היסוד, גם של צבע וגם של תמונות דיגטליות.
אז כמו שאנחנו מכירים מהגן, שלושת צבעי היסוד של צבע פיזי הם אדום ירוק וכחול. הסיבה שזה מה שאנחנו לומדים היא שאלו הם צבעי הבסיס שיוצרים יחד את כל הצבעים שאנחנו מכירים, זאת אומרת שאי אפשר לקבל אף אחד מהצבעים האלו על ידי ערבוב של צבעים אחרים.

לעומת זאת, צבעי היסוד בעולם הדיגיטלי הם אדום ירוק וכחול.
למה שלושת הצבעים ההאלו? ולמה הם שונים מצבעי היסוד בעולם הפיזי? בשביל זה אנחנו צריכים להסתכל על העין האנושית.
לעין האנושית יש שלושה קולטני צבע - באנגלית הם נקראים Color Receptors. אחד לכחול, אחד לירוק, ואחד לאדום.
אז כשיצרו את העולם הדיגיטלי, היה יותר היגיוני להשתמש בצבעים האלו שהעין האנושית רגילה לראות, יותר מאשר הצבעים שאותם אנחנו מערבבים כדי לקבל את הצבעים עצמם.
אז אדום ירוק וכחול - אלו הם צבעי היסוד בעולם הדיגיטלי, וכל צבע שאנחנו רואים בתמונה הוא שילוב מסויים של שלושת הצבעים האלו.
עכשיו סיימנו את החלק המדעי, בואו נשמתמש בגרדיינט אפור כדי שנבין איך הTone Curve עובד.
הקו הישר שכאן מייצג את כל התמונה שלנו, הנקודה הכי ימנית למעלה מייצגת את הלבנים שבתמונה שלנו - הWHITES, הנקודה הכי שמאלית היא הנקודה הכי חשוכה בתמונה שלנו - השחורים, הBLACKS.
באמצע יש לנו את הSHADOWS, הMIDTONES, והHIGHLIGHTS.
אז אנחנו יכולים לשנות את הבהירות של SHADOWS, MIDTONES והHIGHLIGHTS ע"י לחיצה וגרירה בגרף. אם אנחנו גוררים למעלה - אנחנו מבהירים, אם אנחנו גוררים למטה - אנחנו מחשיכים.
סבבה עד עכשיו?
אז כאן אנחנו שולטים על כל הצבעים יחד - האדומים, הירוקים, והכחולים. אז בגרף הזה אנחנו שולטים בתאורה הכללית שבתמונה שלנו וכאן אנחנו מבצעים שינויים בכל התמונה.
בואו נראה איך:
אם אני אגרור את הנקודה הכי שמאלית - הBLACKS שלי, וארים אותו למעלה, אני לאט לאט אבהיר את השחורים עד שהם יגיעו ללבנים, שזו הנקודה הכי גבוהה כאן.
אם אעשה את אותו הדבר ללבנים, אקח את הנקודה הכי ימנית ואוריד אותה למטה - תראו שלאט לאט כל הלבנים שלי מתכהים עד שהם מגיעים לשחור מוחלט.
שימו לב שלא רק הלבנים משתנים, אלה כל מה שמתחת לנקודה הזאת משתנה גם הוא בהתאמה, עד שגם הMIDTONES וכל הגוונים בתמונה שלנו מתכהים.
אם אני רוצה לשנות אזור ספציפי בתמונה שלנו, אז אנחנו יכולים ללחוץ על נקודה מסוימת בגרף, ולשנות אותה. למשל אם אני אלחץ על האמצע - הMIDTONES, ואגרור אותם למטה, תראו שאני מבהיר או מחשיך רק את הMIDTONES עצמם.
עכשיו אתם יכולים לראות שהSHADOWS שלי לא שחורים, אבל הMIDTONES שלי כן.
אוקיי הגיוני?
עכשיו נקפוץ לערוצים השונים ונראה מה אנחנו יכולים לעשות איתם.
אם אתם לא רואים את הגרף הזה ולא יכולים להוסיף נקודות, אתם יכולים לראות למעלה שיש אופציה לשנות באופן פרמטרי, עם מספרים ובלי נקודות על הגרף, או לשנות לפי הגרף עצמו.
אז למעלה שנרצה לשנות את הערוצים עצמם? ככה נוכל להוסיף גוונים מסוימים או להחסיר גוונים אחרים שבולטים לנו מידי.
למשל אם אני אקח את האדומים ואוריד אותם מהלבנים, תוכלו לראות שאני מוריד את האדומים אבל אנחנו לא משפיעים על הכחולים והירוקים, ולכן אני בעצם מוסיף גוון כחול ירוק ללבנים שלי, ע"י החסרה של האדומים.
אם אני אוריד את הירוקים, אני אקבל שילוב של כחול ואדום שנותנים לי מג'נטה, ואם אני אוריד את הכחולים - אני אקבל גוון של ירוק, שזה שונה ממה שאנחנו מכירים בעולם הפיזי כי אם אני משלב ירוק ואדום במציאות - אני אקבל סגול, אבל בעולם הדיגיטלי, השילוב של ירוק ואדום נותן לי צהוב.
כמו שהוספנו ללבנים, אני יכול להוסיף גם לשחורים ולSHADOWS. אז אני יכול להוסיף כחולים למשל, או להחסיר כחולים ולקבל גוון יותר צהוב בתמונות.

עכשיו בואו נשתמש בTone Curve על תמונות כדי לראות איך משתמשים בידע הזה באופן פרקטי.

אז למשל בתמונה הזאת, אם אני רוצה אני יכול להתחיל מלהוסיף קונטרסט ע"י S CURVE. זה אחד הסוגים הכי נפוצים של TONE CURVE ואתם תראו אותו בהרבה פריסטים שתשתמשו בהם. מה שקורה זה שאני בעצם מבהיר את האזורים הבהירים, ומחשיך את האזורים הכהים, שזה בעצם ההגדרה של ניגודיות - קונטרסט. אז כמו שאתם יכולים לראות קיבלתי סוג של S ומכאן מגיע השם שלה - הS CURVE.
אם אתם רוצים למחוק נקודה מסוימת שהוספתם, אתם יכולים פשוט ללחוץ עליה פעמיים והיא תתאפס.
אז תשחקו טיפה עם התמונה שלכם ותראו מה אתם יכולים לעשות, כפי שאתם יכולים לראות זה השינוי שעשינו בעזרת הTONE CURVE בלבד.
ובואו נראה מה אני יכול לעשות עם הצבעים.
אם אני רוצה למשל לקבל סטייל של פילם כזה ישן, אני יכול להבהיר טיפה את השחורים בלבד בדרך הזאת, תוך כדי שאני שומר על שאר הגוונים בתמונה שלי. אני בעצם מבהיר טיפה את השחורים וככה אין יותר שחור מוחלט בתמונה שלי.
באותו האופן אני יכול להחשיך את הלבנים שלי, אני הולך תופס ומושך למטה וככה אין יותר לבן מוחלט בתמונות שלנו.
ככה נוכל ממש להוריד קונטרסט מהתמונות שלנו, אם נרצה.
עכשיו אם למשל אני רוצה להוסיף עוד יותר וייב של פילם לתמונות שלנו, אני אוכל להוסיף כאן בירוקים קצת ירוק לשחורים, וככה קיבלנו וייב של פילם פוג'י קודאק כזה ממש מגניב.
בואו נלך לתמונה חדשה ונראה מה עוד אפשר לעשות.
(תיאור תמונה קטנה) ובואו נראה מה נוכל לעשות כאן עם הTONE CURVE.
בהתחלה אני אלך לRGB, ואוסיף את הS CURVE הידוע, ואתם יכולים לראות כמה מהר זה מוסיף פאנצ' לתמונה ומדגיש אותה.
עכשיו אולי למשל אני רוצה לגרום לאחד הצבעים להיות פחות חזקים.
אז אני הולך לאותו הערוץ, ואז אני יכול להשתמש בנקודת הדגימה הזאת שתעזור לי, אני פשוט לוחץ עליה וברגע שאני אניח אותה מעל אזורים מסוימים בתמונה שלנו - היא תזהה לבד איזה חלק בתמונה שלנו מיוצג על ידי איזה נקודה בגרף שלנו.
למשל אני יכול להוריד קצת מהצבע הזה, ואם אני רוצה לוודא שהSKIN TONES שלי - הגוונים של העור - נשארים באותו הצבע ולא הופכים לחייזריים, אני יכול להשתמש בנקודת הדגימה, ולהחזיר אותה לאט לאט לקו המקורי שלנו, ככה תוכלו לראות שלאט לאט הגוונים של העור חוזרים לצבע המקורי שלהם, בעוד שהשינוי שעשינו מקודם עדיין משפיע.
בדרך דומה אני יכול להשתמש גם בערוצי צבע נוספים.
לבסוף אני אלך לירוקים ואוסיף טיפה וייב של פילם מגניב ע"י תוספת קטנה של ירוק בשחורים שלי.
כשתתנסו אתם תוכלו לשים לב שהשינויים שאנחנו עושים בערוצי הצבע הם הרבה יותר רגישים מאשר השינויים הכללים בתמונה שאנחנו עושים על ידי הRGB, אז תשחקו עם זה בעידנות.
אז עוד הפעם - ככה זה לפני, וככה זה אחרי - מבלי לגעת בשום כלי אחר מלבד הטון קארב.
בואו נקפוץ לתמונה אחת נוספת.
אני אתחיל מלהוסיף את ה S CURVE שלי, שלוש לחיצות אחת בSHADOWS, אחת בMIDTONES ואחת בHIGHLIGHTS, אני אחשיך טיפה את הSHADOWS ואבהיר קצת את הHIGHLIGHTS, ותרא איך קיבלתי פופ כזה מגניב לתמונה שלי.
עכשיו אני אלך לאדומים שלי, ואם אני ארצה לשחק עם השמיים שלי אז אני אוסיף טיפה אדום להייליטס שלי - שאלו בעצם השמיים, או לחלופין אני יכול להחסיר קצת מהירוקים והכחולים כדי לקבל כזה גוון אדמדם יפה בשמיים שלנו.

Yuval Elias

My name is Yuval Elias and I am a happy guy who is deeply in love with light, and life.
Based in Ashdod, Israel.

eliashots.com
Previous
Previous

טעויות נפוצות של צלמים מתחילים

Next
Next

10 טיפים וטריקים בלייטרום