צילום למתחילים - בסיס
איך מתחילים ללמוד צילום? אחרי שבפוסט הקודם פירקנו את תהליך הלמידה לשלושה חלקים, ועכשיו יש לנו מושג טוב יותר של איך אפשר ללמוד צילום מהבית - זה הזמן להתחיל לבנות את הידע התאורטי שלנו כדי שנשפר את הסטייל האישי שלנו ונצבור עוד ניסיון
לפני שאתחיל, נקודה חשובה שיש לציין היא שפלאפון הוא כלי מעולה ללמידה! אין צורך בימנו לקנות מצלמה מטורפת כדי להתחיל ללמוד ולצלם תמונות טובות יותר! הינה 8 תמונות שצילמתי באייפון 8+ שלי וערכתי באפליקציית ווסקו
המצלמה הכי טובה היא זו שעליכם
בימינו כמעט לכולם יש מצלמה די סבבה בפלאפון. המצלמה הזו היא מספיק טובה כדי להתחיל ללמוד, ואפילו מצויינת
יש שלושה הבדלים מרכזיים בין האופציות שבידיים שלכם כאשר יש לכם מצלמת פלאפון מול מצלמת DSLR
RAW
בדר”כ בפלאפונים ובמצלמות בסיסיות מאוד אין אופציה לצלם בקובץ, אלא רק לשמור את הקובץ הסופי שמגיע אחרי עיבוד. זה מתבטא בכך שהקובץ פחות גמיש לעריכה ועיבוד
שליטה על הגדרות המצלמה
בדר”כ בפלאפונים אין אופציה לבחור לבד את הגדרות הצמצם, התריס, ורגישות החיישן
החלפת עדשות
בפלאפונים קיימת בדר”כ עדשה אחת. בפלאפונים מתקדמים יש כמה עדשות, מה שמאפשר גמישות מעולה ולפעמים גם אופציית “פורטרט” שמחקה עומק שדה
מלבד שלושת ההבדלים האלו, עדיין יש לכם כלי ביד שיכול לתפוס תמונות מדהימות! כמו שציינתי בפוסט הקודם, תאוריה וידע יעזרו לכם להוציא תמונות הרבה יותר טובות לא משנה באיזה מצלמה אתם משתמשים. ההמלצה האישית שלי לאנשים שרוצים לקנות מצלמה היא תמיד להתחיל קודם ללמוד ולהבין יותר כדי לצלם טוב יותר בפלאפון, לפני שמתקדמים למצלמה ועדשות. ככה גם שכשיגיע הרגע שתחזיקו את המצלמה הראשונה שלכם, כבר יהיה לכם מושג איך היא עובדת ומה אומרים כל הכפתורים והמושגים. מקווה שחיזקתי את הכבוד וההערכה למצלמה בפלאפון שלכם קצת :) כל מה שרשום בפוסט הזה רלוונטי גם אם אתם מצלמים במצלמה וגם אם אתם מצלמים בפלאפון
איך מתחילים ללמוד צילום
איזה כיף שאתם פה! לפני שנתחיל, אני מבקש שאל תפחדו מכל המושגים שאתם הולכים להיתקל בהם. בבקשה תקראו בסבלנות, קחו את הזמן להבין ואל תקשו על עצמכם! זה תהליך שלוקח זמן להבין את כל המושגים. אנא נסו להיות אקטיביים בתהליך הלמידה וסובלניים כלפי עצמכם
את יסודות הצילום בית הספר גליץ סיכם בצורה מעולה לדעתי. במאמר הזה תלמדו את כל המושגים הבסיסיים בצילום
גם אם יש לכם פלאפון, אני ממליץ בחום לקרוא את כל המאמר כולל מבנה המצלמה והעדשות, זה ייתן לכם מושג טוב יותר של איך דברים עובדים, שכן המצלמה בפלאפון עובדת על אותם העקרונות בדיוק
לאחר שעברתם על המאמר של יסודות הצילום (גם אם לא הבנתם כל מילה, זה בסדר, תוכלו להתקדם ולחזור אל המאמר בהמשך עם טיפה יותר ניסיון והבנה), המאמרים הבא שלכם יהיו קומפוזיציה ועומק שדה
אחרי שקראתם את שלושת אלו - ברכות, עשיתם דרך ארוכה ולא פשוטה, ואני בטוח שיש לכם טיפה יותר מושג איך המצלמה עובדת ומה עומד מאחורי תמונות שנראות לנו טוב
למרות שהמאמרים הנ”ל מעולים, יש כמה דברים שאני רוצה להוסיף עליהם ולהדגיש כי יש כמה דברים שלא קיבלו מספיק.. פוקוס,
אור
קודם כל, קבלו קטע מגניב מפירוש המילים בלטינית
Photo = Light // Graph - Write // Photography = Writing with Light
נכון שזה קול? אני מספר לכם את זה כדי להדגיש את זה שאור הוא הדבר החשוב ביותר. אור עושה הבדל של שמיים וארץ! לכן, צריכה להיות לו חשיבות אדירה כשאתם מצלמים! לא רק זה, הביצועים של המצלמה שלכם מאוד מאוד תלויים באור. אני משער שלכולכם הייתי סיטואציה שבה היה חשוך קצת ורציתם לצלם. בתמונה שקיבלתם יכול להיות שהיה הרבה רעש וגירעון והתמונה הייתה נראית באיכות נמוכה יותר. זה קורה בגלל שלחיישנים שבצלמות יש רגישות לאור (אם קראתם את המאמר על יסודות הצילום אתם יודעים את זה כבר) ככל שהחיישן צריך להיות יותר רגיש לאור - הוא עובד קשה יותר וככל שהוא עובד קשה יותר, איכות התמונה נפגעת. ככל שהמצלמה או הטלפון חדשים יותר, החיישנים חזקים יותר, והמצלמה מתפקדת טוב יותר בתנאי תאורה קשים יותר. בתור צלמים עלינו להתחיל לחקור אור בצורה יותר מעמיקה
כפי שקראתם במאמר קומפוזיציה, אחד מהדברים שהעין שלנו נמשכת אליו הוא האזור הבהיר בתמונה. כלומר - האזור שעליו יש הכי הרבה אור, ימשוך הכי הרבה תשומת לב. לכן, כשאנחנו ניגשים לצלם תמונה, אחת המחשבות הראשונות שצריכות להיות בראש שלנו היא מאיפה מגיע האור? נסו להבין איך האור מתנהג על האובייקט שאתם רוצים לצלם, אולי מזווית אחרת האור ייפול בצורה טובה יותר? נסו להסתכל על כל התמונה ולנתח את מצב האור - האם הרקע בהיר יותר מנושא הצילום שלנו? האם זה מושך מתשומת הלב שאנחנו רוצים להקדיש לנושא שלנו? האם יש מספיק אור על הנושא שלנו? איך האור נופל על הנושא שלנו? מה הצלליות שנוצרות לנו בתמונה? נסו להסתכל על ההתנהגות של האור ואיך הוא מחמיא לדברים
אפשר לסווג את האור לשתי קטגוריות מרכזיות: אור קשה, ואור רך. סוג האור תלוי בגודל של מקור האור. ניתן להבחין בין סוגי האור על ידי הבנה של הצלליות הנוצרות. לדוגמה, השמש למרות שהיא מגה ענקית, היא נחשבית למקור אור קטן - כשאנחנו מסתכלים עליה בגלל שהיא רחוקה מאוד היא נראית לנו קטנה, והצלליות שהיא יוצרת מאוד ברורות - יש קו אחיד בין הצל לאור. מנגד, נורת פלורסנט ארוכה לדוגמה שיש בחדרים של הרבה מאיתנו היא מקור אור גדול יותר. הדבר מתבטא בכך שהמעבר בין הצל לאור יותר מדורג, אין קו ברור בין צל לאור. דוגמה נוספת לאור רך הוא חלון. כשאין שמש ישירה דרך החלון, החלון מתפקד כמקור אור גדול. כל האור שמגיע מבחוץ אינו אור ישיר של השמש ולכן לא יוצר צלליות קשות. דרך הבנה נוספת של העניין הוא המטריות הגדולות שצלמים משתמשים בהם - הם יורים פלאש - מקור אור קטן - דרך מטרייה גדולה שמרככת את האור - ואז המקור אור שלהם ניהיה גדול יותר, המעבר בין צל לאור ניהיה רך יותר וזה מה שנקרא אור רך. קבלו איזה המחשה הכנתי לכם
ההבדל חשוב להבנה כדי לדעת מה יכול להועיל לכם יותר. בפורטרטים קל לראות את החשיבות של מקור האור - כשמצלמים עם אור קשה הרבה פעמים נוצרות צלליות קשות מהאף, ומעיניים ובצוואר. הרבה פעמים משתמשים בתאורה שמגיעה מהחלון כי האור רך והצלליות פחות חדות וברורות. יש הרבה שיטות תאורה שמשלבות בין צל ואור אבל אנחנו עוסקים כאן בבסיס. המטרה שלי היא שתבינו כמה חשוב האור בתמונות שלנו ושתשימו לב להבדל בשימושים בין אור רך לאור קשה. ממליץ לכם להתנסות קצת עם המידע החדש הזה. תחקרו מה קורה לצל כשיש מקור אור קטן נקודתי, כמו מנורה רגילה. לכו ליד חלון ותבחנו את הרכות של האור ושימו לב לצלליות
איזה כיף שהגעתם עד כאן!!!! כעת אני ממליץ לכם לקרוא את המאמר של בית הספר גליץ על פלאש. מאמר זה יעזור לכם להבין ולראות את ההבדל בין תאורה קשה לתאורה רכה. הינה מספר דוגמאות שצולמו באייפון שלי שיעזרו לכם להבין טיפה יותר
בדוגמה הזו יש תמונה אחת (משמאל) שצולמה במצב פורטרט באייפון, עם מנורת חדר רגילה בצבע לבן מהתיקרה. אפשר לראות את הצלליות החדות שיוצרות האבנים. התמונה שמצד ימין צולמה עם פלאש ישיר רגיל של הפלאפון. אפשר לראות את הצל הברור שעל הקיר. בנוסף הצבעים והפרטים של האבנים בולטים יותר, כי הם מקבלים הרבה אור והפלאש קרוב אליהם
בדוגמה הזו יש תמונה משמאל שהוארה על ידי מסך המחשב שלי שנמצא באלכסון מהאבנים (ראו בתמונה הבאה). גם כאן בגלל שמקור האור קרוב לאובייקט, האור מוציא יותר צבעים מהאבנים, הצל יותר רך ופחות ברור, ובגלל שהאור מגיע מזווית נוצרות צלליות בולטות על האבנים, מה שתורם לתחושת העומק של התמונה, ומדגיש את הצורה של האובייקטים. בתמונה שמצד ימין הדלקתי את הלדים שתלויים על הקיר כדי להוסיף צבע וכיף מאחורה. עכשיו השטות המעפנה היא רק שטות וכבר לא כלכך מעפנה
כדי להאיר עם המסך הצבתי אותו בזווית 45 מעלות לאבנים ויצרתי בפוטושופ קובץ חצי שחור חצי לבן כדי שיפול כמה שפחות אור על הרקע, ויותר אור יפול על האבנים מקדימה שהם הנושא שלנו. כיוון שהמסך גדול ואפילו ענק בהשוואה לנושא, אנחנו מקבלים אור רך ויפה
הערה חשובה למי שיכול/ה לשלוט בהגדרות המצלמה
דבר שמאוד חשוב לי לציין הוא שהרבה אנשים נוטים לחשוב שעליהם לשמור על רגישות החיישן שלהם נמוכה ככל האפשר. למרות שזה נשמע הגיוני ונכון, החיישנים היום חזקים מספיק כדי לא לשמור על רגישות 100 כל הזמן! תבדקו בגוגל מאיזו רגישות חיישן אתם תתחילו לראות רעש וגירעון בתמונה. זה חשוב לדעת כיוון שבהרבה מקרים אנחנו נעדיף למשל מהירות תריס גבוהה יותר, ונצטרך לפצות על כך או בצמצם או על בחיישן. יש מצבים שתרצו שהצמצם שלכם יהיה על מספר מסויים, ולכן תאלצו לפצות ברגישות חיישן גבוהה יותר. אל תפחדו מרעש! עדיף שהתמונה תיהיה רועשת מאשר חשוכה! חוץ מזה, רעש זו לא מילה רעה. יש המון תמונות מעולות שהם קצת רועשות אבל התוכן והביצוע מצדיקים את הרעש
זוויות צילום
במאמר “קומפוזיציה” של גליץ יש פיסקה על זוויות צילום
זוויות צילום – מאוד מומלץ לנסות זוויות חדשות, הן יציגו נקודת מבט שאנשים בדרך כלל לא מכירים בחיי היום יום. תנסו לצלם מלמטה (כן, ממש לשכב על הרצפה), תצלמו מחלון כלפי מטה, תנסו דברים מקוריים. כשמצלמים אובייקטים חיים (אנשים, ילדים, ציפורים, חרקים וכד'), אנחנו נשתדל לצלם מגובה העיניים. אם נצלם מלמעלה – נקטין אותם, אם נצלם מלמטה – נעצים אותם
(ציטוט ישיר מתוך המאמר)
הינה שלושה דוגמאות שצילמתי באייפון שימחישו לכם את הכוח של זווית הראייה להקטין או להגדיל את האובייקט. התמונה האמצעית (השנייה) היא תמונה מגובה העיניים
בכל סיטואציה שאנחנו ניגשים לצלם אותה, או כל דבר שיהיה, יש לנו את הזווית הרגילה - מאיפה שאנחנו מסתכלים. שמרימים את המצלמה או את הפלאפון בטבעיות ומתחילים לצלם. לפעמים הזווית הרגילה עובדת, אבל זו שיטה רגילה שלא חושפת את הקסם והכוח של זוויות הצילום. חשוב להדגיש שמשחק עם זוויות הוא לא רק משחק עם גובה. עלינו לשחק גם עם הזווית של המצלמה עצמה - הזווית שבה אנחנו מחזיקים את המצלמה עצמה. כל תזוזה קטנה מהמצב הרגיל טיפה ימינה, שמאלה, למטה או למעלה - משפיעה על התמונה. התזוזות כמובן הן לכל המרחב. אם תחזיקו את היד שלכם במפרק תוכלו להזיז את היד לכל הכיוונים כמעט, באותו האופן אפשר לשחק עם זוויות המצלמה
טיפ סבבה ממש - השתקפויות
כשאתם רואים שלולית, משטח מבריק, שולחן, אגם, חלון, או כל משטח משקף - זאת אופציה מצוינת למשחק עם השתקפויות! אפילו בלי המצלמה, התקרבו אל מקור המים או אל המשטח המבריק והתייחסו אליו כמו אל מראה - חקרו את ההשתקפות, נסו זוויות שונות, תתקרבו, תתרחקו, נסו להבין איך צריך להתסכל על המשטח המשקף כדי לקבל את ההשתקפות שאתם רוצים. תתנסו זה כיף! טיפ נוסף הוא לנסות לצלם השתקפות כאשר המצלמה ממש ממש קרובה למים כמו שבתמונה המצורפת למטה. אם אתם מצלמים בפלאפון - הפכו אותו. צלמו כאשר עדשת המצלמה הכי קרובה שאפשר לריצפה או למשטח המשקף ואתם תידהמו מההשתקפות שתראו! ככל שהשלולית עמוקה יותר, וככל שיש יותר אור על האובייקט המשתקף - ההשתקפות תיהיה ברורה יותר. בדוגמה שלמטה שפכתי קצת מים על משטח העץ כדי לקבל השתקפות. טריקשטיק מומלץ
אם הגעתם עד לפה ואתם קוראים את השורות האלה אז תדעו שקודם כל מגיע לכם ריספקט ענק! לא פשוט לקרוא הרבה חומר ולנסות להבין אותו. אני מקווה שאני מצליח להעביר לכם את הידע בצורה מובנית ומעוררת מחשבה. אשמח לשמוע מכם, בין אם אתם צריכים עצה או שיש לכם שאלות וגם אם יש לכם פידבקים אשמח לשמוע כדי לשפר ולהשתפר
הרבה אהבה לכולם! זמין לכל שאלה
יובל